|
صفحة: 165
פעילות 5 כדאי לשים לב לאזכורים של ראיונות ברדיו ובטלוויזיה , נאומים בעצרות , כתיבה בבלוג , כתבות בעיתונים . פעילות 6 כדאי לוודא שבעקבות פעילות זו של הבנת מלה בהקשר התלמידים אכן הבינו את המטאפורה . פעילות 7 הסיפור שוטף וקוהרנטי גם בלי ציטוטים . לא זה תפקידם , כפי שיתבהר בהמשך . עם זאת , ייתכן שלילדים תהיה ביקורת על הכתבה או הבעה של אי נוחות לגביה – וכדאי לזכור זאת אחרי קריאת הנוסח המלא והדיון עליו בפעילויות ו-2 1 שאחרי קריאת הכתבה בקול ( להלן . ( פעילות 4 פעילות זו מורכבת ודורשת הפעלת חשיבה מסדר גבוה , שיתוף פעולה בקבוצה וניהול של שיח עמיתים , הפעלת שיקול דעת ויכולת הנמקה ושכנוע . שיבוץ הציטוטים מאפשר לתלמידים להתחקות אחר אחד התהליכים המרכזיים בכתיבה של טקסט עיוני ולהתנסות בו ברמה ראשונית – שיבוץ מידע מריאיון , מספר וכדומה בתוך טקסט רציף . תהליך זה דורש יכולת המשגה , מיון , בחירה ומבט-על על מהלך שלם של כתבה . העבודה היא בזוגות . א . כדאי להקפיד שהילדים לא יוותרו על קריאת הציטוטים בקןל . הקריאה בקול מאפשרת לחוש טוב יותר את קולה של מלאלה ואת עולמה , ויכולה לעזור בשיבוץ הציטוטים בכתבה . ב . השיבוץ של חלק מהציטוטים הוא חד-משמעי , וזה סדר הופעתם בכתבה : מס' 4 מתקשר במובהק לחוויות הילדות של מלאלה בעמק סוואט ; מס' - 5 לאי השוויון בין בנים לבנות בחברה ; מס' – 2 לסגירת בתי הספר . לאחר מחשבה , אפשר להבין שציטוט , 1 המתחיל בפנייה לקהל " הבה נאחז " ... הוא חלק מנאום , והוא הציטוט הסוגר את הכתבה . ציטוטים ו-6 3 אמורים להופיע בזה אחר זה , אולם הם פחות מובהקים וייתכן שהתלמידים יחליפו ביניהם . ייתכן שבהמשך הפעילות , ברפלקסיה על ההחלטות שלהם , הטעות הזאת תתגלה ותובהר . ניהול למידה : כדי להקל על הלמידה ולכוונה , מוצגות כאן כמה אסטרטגיות למידה אפשריות שיכולות לעזור לתלמידים לנהל את הפעילות : שירה בדקה תחילה את הציטוטים שהיה לה קל למצוא את ההקשר שלהם ; אביאל הגדיר תחילה את הנושא של כל ציטוט , ואז התאים נושא לפסקה בטקסט ; ליטל בדקה מה כתוב בטקסט לפני סימן הריבוע וחיפשה בין הציטוטים את המתאים ביותר ; יואב בחר ציטוט שמצא חן בעיניו , וחיפש את ההקשר הנכון . בעבודה עם מתקשים כדאי לעסוק בקבוצה קטנה בארבע הדרכים האלה , ולהציע לכל תלמיד לבחור את האסטרטגיה שנראית לו פשוטה או אפשרית עבורו . בעבודה עם כלל הכיתה אפשר לבקש מהתלמידים להציע רעיונות משלהם לפני שהם קוראים את ההצעות האלו . אפשר גם לחזור ולשאול על כך לאחר סיום הפעילות .
|
|