|
صفحة: 160
פעילות 4 לפני התחלת הפעילות כדאי להנחות את התלמידים לבחינת המקורות המקראיים המצוטטים בשאלה . כדאי להפנות את תשומת לבם לרעיון של הפיכת כלי מלחמה הגורמים למוות – לכלי עבודה המשמשים להבטחת החיים , לרעיון של חיים משותפים של בני מינים שונים , שמטבעם הם אויבים מושבעים , וללשון הציווי ההצהרתית – " לא ישא ... ולא ילמדו . " ... המשוררת מציגה רעיונות שמקורם בתנ"ך כדי להזכיר לקוראים שעם ישראל רודף שלום מאז ומעולם , ושגם בתקופות קדומות השלום היה יעד נכסף . פעילות 5 ההצעות של לאה נאור לשאלה " מה נעשה עם הרובים " ? הן בקריאה ראשונה אבסורדיות ומשעשעות , למשל " נלביש אותם כמו דחלילים שישמרו על השדות" או " נקדח בהם חורים שינגנו כמו חלילים , " והן מאפשרות קריאה מחויכת של טקסט שעלול להיות רציני ומוסרני ( בעיקר כשהוא מיועד לקוראים צעירים . ( עם זאת , ההצעות אינן מופרכות . כשמתרחקים מן הקונקרטי אפשר להתבונן בהצעות המשעשעות בעין אחרת . בעבודה עם תלמידים מתקדמים כדאי להפנות את תשומת הלב של הילדים לשאלות , ולזהות את היתרונות הכלכליים והרגשיים של השלום : במקום להשקיע משאבים בייצור אמצעי לחימה כדאי להפנות את אותם המשאבים למה שיגרום לבני האדם בריאות ושמחה . פעילות 6 לפני השיחה כדאי לבקש מהתלמידים לקרוא את השיר קריאה דמומה , לנסח לעצמם את דעתם על השיר ולחשוב מה יטענו ואיך יחזקו את הטענות שלהם , למשל בעזרת ציטוטים ודוגמאות . כדאי להנחות את התלמידים שלא לחזור על דברי חבריהם , אלא להגיב עליהם – לתמוך בהם , להוסיף עליהם או לחלוק עליהם . *** שלום היום ; מה דעתכם ? - שלושה טקסטים אישיים שכתבו תלמידים על השלום שלושה תלמידים נתבקשו לכתוב מהו בעיניהם השלום . הם כתבו ללא תיווך של מבוגר , ולא הוכנסו שינויים בדבריהם . לפיכך ייתכן שהתלמידים שיקראו את הדברים יבקרו את הסגנון או את המבנה . חשוב להסביר לילדים כי מדובר בכתיבה אישית ראשונית , ללא תהליך טיוט וללא הכוונה של מורה , וכי מה שחשוב כאן הוא העמדות שהילדים משמיעים בכתיבה האישית שלהם . כדאי להפנות את תשומת לבם ליכולת של הילדים לבטא את עצמם באופן בהיר ולהשמיע את קולם הצלול בעד השלום . פעילות 3 הילדים מסכימים על הצורך לקדם ולקרב את השלום , ומסכימים על הצורך לגלות גמישות , להתפשר ולוותר – משום שחשוב להשיג שלום . הם מצליחים לראות את היתרונות בחיים של
|
|