صفحة: 105

אפשר להציע לתלמידים לבחור ציור אחד , לחשוב על שינוי אחד שהיו מכניסים בו ולהסביר את הבחירה . הפרק "סביבונים " ( עמוד 75 בספר הלימוד , כרך ( 1 נושא הפרק : התלמידים יקראו טקסט מידע על אספני סביבונים , על סביבון ענק ועל סביבונים מעניינים . הם יבחרו מילים הקשורות לחנוכה , יכתבו להן הגדרות ויכינו תשבץ . לסיום יצפו בסרטון הדרכה להכנת סביבון אש , וינסחו בכתב הוראות להכנת הסביבון וכללים לבטיחות באש . להגדרה , שהיא אחת הסוגות בפרק , שני מרכיבים - הכללה והבחנה . הכללה היא שיוך המילה לקבוצה רחבה יותר , והבחנה היא הבלטת המיוחד שבכל קבוצה . מילה מכלילה היא שם של קבוצת מילים , לדוגמה : המילה מאכל היא המילה המכלילה של המילים : לביבה , סופגנייה ועוד . למילה המכלילה יש חשיבות רבה לפיתוח חשיבה וליכולת הגדרה . לדוגמה , מאכל היא המילה המכלילה של סופגנייה ולצורך ההגדרה מבחינים בתכונות שלה מבחינת חומר , תפקוד , צורה ועוד , לדוגמה : " סופגנייה " - מאכל עגול , תפוח וספוגי , העשוי מבצק שמטוגן בשמן " ( מתוך : רב-מילים ) למילה המכלילה יש גם חשיבות ביצירת משפטי מפתח או היגדים ראשיים בהבעה בכתב . בחלק השני של הפרק התלמידים מוזמנים לצפות בסרטון המדגים הכנת סביבון אש ולכתוב הוראות להכנת הסביבון למי שלא צפה בסרטון . לאחר מכן עליהם לכתוב כללים לזהירות מאש . הוראות וכללים הם תת- סוגות של טקסט למטרות הפעלה . בכתיבת הוראות , יש חשיבות רבה לסדר הפעולות . בכתיבת כללים אין הדבר כך . יחד עם זאת יש להבחין בין כללים המנוסחים על דרך החיוב כגון : יש , מומלץ בו ניתנת הברירה לקורא האם לפעול עפ " י הכללים לעומת כללים המנוסחים על דרך השלילה כגון : אין , אסור שעניינם על פי רב אינו נתון לשיקול דעתו של הקורא . מטרות הפרק מטרות תוכן : רכישת מידע על סביבונים מטרות הבעה , הבנה ולשון : . 1 קריאה וכתיבה של הגדרות . הבחנה בין מילים מכלילות למבעים המוסרים פירוט . 2 כתיבת הוראות : אופן הניסוח ( לשון ציווי או בינוני רבים ) אופן הצגת ההוראות על גבי הדף ( כמה הוראות בכל שורה ?( שימוש במילים מודאליות ( על דרך החיוב או על דרך השלילה ?(

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار