صفحة: 99

סעיף ג – כממשיל משלים איזופוס אינו ניטראלי , וכשהוא מתבונן על התנהגויות אנושיות הוא נוטה לרוב להעדיף התנהגות אחת על פני האחרת . אפשר להצביע על סיום המשל ( סוף רע למי שמתנהג כמו הזית (; ואפשר גם להעיר על התכונות השליליות שבהן בחר איזופוס כדי לאפיין את דמותו של העץ ( מתנשא , ביקורתי , יהיר . ( פעילויות 6-7 בפעילויות אלה מושם דגש על חשיבה ביקורתית : הדבר בא לידי ביטוי בתהלוך הדיון על מוסר ההשכל של המשל . מוסר ההשכל המופיע פעמים רבות כחלק בלתי נפרד מן המשל וכ"תורה מסיני" ( למשל : עדיף להתכופף ברוח ולא להתנגד , עדיף לעבוד קשה ולא לשיר שירים ועוד ) מונע מהקוראים להשתהות ולחשוב על עוד נקודות מבט אפשריות העולות מתוך המשל . מטרת הפעילות הזו היא לאוורר קצת את הקבלה האוטומטית של מוסר ההשכל באמצעות מהלך של חשיבה ביקורתית המתבצע בקבוצה . מטרת העבודה בקבוצות של ארבעה עד חמישה תלמידים ) היא ליצור הפריה הדדית בהעלאת רעיונות והעמקה של הדיון . א . מבחינת סדר הדיון , יש כאן שלושה שלבים : בשלב הראשון ( פעילות ( 6 התלמידים מתבקשים לכתוב באופן חופשי את מה שהם חושבים שניתן ללמוד מהמשל . ב . בשלב השני הם לומדים מה איזופוס , או בני דורו , הציבו כמוסר ההשכל של המשל . ג . בשלב השלישי הם מנהלים דיון ביקורתי ( מתוהלך ) בקבוצות על מוסר ההשכל הזה . יש לשים לב שכל קבוצה תבחר במשפט אחר . כדאי מאוד לעבור בין הקבוצות ולראות מה התלמידים כותבים . ייתכן שאחדים מהם ירגישו שאין להם מה לומר – כלומר שאין להם ביקורת על המשפט שנבחר . במקרה כזה , כדאי לדובב אותם , לשאול אותם אם לדעתם המשפט הזה נכון תמיד , ולבקש מהם דוגמאות הפוכות ואולי אף לספק להם אותן . זאת מכיוון שדוגמה עשויה לסייע לשחרר את המחשבה כאשר יש קושי בהכללה או בניסוח מופשט . דוגמה לדף קבוצתי : אורי : " החזקים תמיד ינצחו בסוף" מיכל ( לשמאלו : ( אבל ... זה לא אומר שלא צריך להתנגד להם יוסי ( לשמאלה : ( אבל ... אף אחד לא יודע מה יקרה בעתיד ! לירון ( לשמאלו : ( אבל ... היו פעמים שחלשים ניצחו . למשל דוד ניצח את גולית ושוב אורי : אבל ... אולי הם פחות חזקים ממה שנראה ? כהעשרה , אפשר לעבוד באותו אופן על משל אחר של איזופוס , למשל " הצרצר והנמלה . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار