صفحة: 80

פעילות 5 הפעילות מזמנת עיסוק בשתי אסטרטגיות של הבנת מילים . קוראים מיומנים מנסים לפצח מילה לא מובנת בכוחות עצמם לפני שהם פונים למילון . בהתאם לאסטרטגיה הראשונה התלמידים מוזמנים לפצח את המילים הלא מובנות באמצעות מציאת השורש של המילה וקריאה חוזרת של המילה המקדימה לשם אישוש הפיצוח . ( יש לשים לב להגיית המילה לפי הניקוד בטקסט מאחר שבאופן אינטואיטיבי תיקרא המילה " השקט ( . " אסטרטגיה נוספת שמזומנת לתלמידים היא לפצח את המילה על-פי ההקשר הסמנטי של המילים המקדימות לה ולאשש את הפיצוח באמצעות הצבתה במשפט אחר . הצעה להרחבה – פיתוח שיח דבור : בפרק מופיעות ארבע תמונות המתעדות תהליך איסוף בוטנים מן השדה . הפנו את הילדים לתמונות ובקשו שגם יקראו את ארבע הכיתוביות שלצד התמונות . בזוגות – כל תלמיד יבחר שתי תמונות מן הארבע , ישים לב לצבעים , לפרטים שאינם מופיעים בכיתובית ולהבדלים שבין תחילת התהליך לסופו . בקשו מהילדים שיתארו את התמונות באוזני בני הזוג ( כדאי להוסיף את ההנחיה – תארו את התמונות כאילו דיברתם למי שאינו רואה את התמונות . ( בשלב הבא הפנו את התלמידים לסדר התמונות , ובקשו מהתלמידים לתאר את ארבע התמונות כרצף דבור אחד , בעזרת מילות קישור כמו " לאחר מכן , " " אחרי ש , " ... " מפני ש " ... וכו . ' הרחבה של אוצר מילים – בתמונה מס' 2 נראה טרקטור , שתוך כדי חריש עוקר את שיחי הבוטנים ומנתק אותם מן האדמה . פועל מדויק יותר לתיאור הפעולה נגזר מן השורש שר"ש ; לשרש – לעקור מן האדמה את הצמח על שורשיו . בעוד " עקירה" נתפסת כפעולה שיש בה הפעלת כוח ( עקירת שן , עקירה מן השורש של הרגלים , עקירה מאדמת אבות וכו , ( ' "שירוש , " שבמקור היא פעולה חקלאית , נתפסת כפעולה חיובית כשמדובר בשירוש שגיאות . שמחת בית השואבה ... " ומפני מה אמרה תורה נסכו מים בחג ? אמר הקדוש ברוך הוא : נסכו לפני מים בחג כדי שיתברכו לכם גשמי שנה " ( ראש השנה טז , ע " א ) בחג הסוכות נידונים על המים , כלומר נקבעים גשמי השנה הקרובה-האם ירדו בשפע או שמא תהיה זו שנה שחונה . משום כך מתפללים בשמיני עצרת את תפילת הגשם , ומיום זה ואילך מתחילים לומר בתפילה " משיב הרוח ומוריד הגשם . " מצוות ניסוך המים אינה מוזכרת בתורה , אך על פי המסורת היא הלכה למשה מסיני . אפשר לשאול את התלמידים האם השתתפו בשמחת בית השואבה במהלך חג הסוכות ומה זכור להם ממאורע זה . ניתן להראות לתלמידים ציורים המתארים את שמחת בית השואבה במקדש על פי המקורות , באתר הספריה הוירטואלית של מטח : http : // lib . cet . ac . il / pages / sub . asp ? item = 0 & type = pic & kwd = 1079

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار