|
صفحة: 70
פעילות 5 סעיפים א-ב- בתמונה מופיעות המילים " לרעך כמוך" בתמונת השתקפות . הבחירה להציג את המצווה בדרך זו מרמזת על משמעות המילים-לרעך כמוך , המביעות את היחס הראוי שבין אדם לחברו-יחס זהה , כהשתקפות ליחס שהאדם היה מבקש עבור עצמו . סעיף ג-אדם האוהב שלום נמנע מלהגיע למצבי מחלוקת וסכסוך עם חברו . כך הוא אינו פוגע בחברו ומקיים מצוות " ואהבת לרעך כמוך . " מן הצד האחר , מצוות " ואהבת לרעך כמוך" מתבססת על השלום , שכן אהבת הרע והתחשבות בו גורמת להעדר מחלוקת וסכסוכים . " שנזכה תמיד לאחז במדת השל וֹ ם , " " ויהיה של וֹ ם גד וֹ ל באמת בין כל אדם לחבר וֹ , וּ בין איש לאשת וֹ , " " ולא יהיה ש וּ ם מח לֹ קת אפל וּ בלב / בין כל בני אדם , " " ויהיה כל אדם א וֹ הב של וֹ ם ור וֹ דף של וֹ ם , " " ולא נביש ש וּ ם אדם בע וֹ לם / מקטן ועד גד וֹ ל , " " ואהבת לרע ךָ כמ וֹךָ / בכל לב וג וּ ף ונפש וּ ממ וֹ ן " – כל אלה , הם במידה רבה מאוד בידי האדם . התפילה קושרת בפירוש את השלום הגדול , העולמי , המוחלט , עם השלום שבסביבה האישית . כדאי להוביל את הילדים להבנה שהם , תוך פיתוח מודעות ורכישת כלים ליישוב עימותים , יכולים ליצור לעצמם מציאות אחרת . פעילות 6 בטקסט אין פנייה אישית , מעידים על כך הפעלים בצורת רבים ( ולא נחזיק במח לֹ קת ] ... [ ולא נביש ש וּ ם אדם , ( וכינויי הגוף החבורים ( עלינ וּ , בנ וּ . ( הפונים הם " אנו , " הרבים . הפיוט "אחות קטנה " הפיוט חובר על ידי רבי אברהם חזן מגירונדי , שחי במאה ה-13 בספרד , בימיו של הרמב"ן . הפיוט נאמר בקרב עדות המזרח ברגעים האחרונים שלפני שקיעת השמש בערב ראש השנה , כך שהמילים " תחל שנה וברכותיה , " המופיעות רק בסיום הפיוט , נאמרות ממש עם כניסתה של השנה החדשה . פעילות 2 סעיף א-בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי לזהות מהו שורש המילה תהילותיה ולחפש את משמעותה במילון , וכן להזכר במילים דומות למילה רפא . המילים " אל נא רפא נא לה " הן שיבוץ הלקוח מתוך תפילת משה רבנו על מרים אחותו . סעיף ג- הפיוט מתאר את חולשתה של " האחות הקטנה - " עם ישראל , התלוי בקב"ה ומבקש ממנו שיגאל אותו את קשיי הגלות המתוארים כקללות ומחלות . פעילות 5 כהכנה לפעילות ניתן לחזור עם הילדים לתשובתם לפעילות 6 בעמוד 8 בה הם מתבקשים לברר האם התפילה " אדון השלום" היא תפילה אישית , ולמצוא בה רמזים התומכים בעמדתם . אפשר לבצע את אותה משימה גם לגבי הפיוט ולהשוות על בסיס זה בין שני הטקסטים . בשני הפיוטים מבקש המשורר בקשות כלליות , ולא בקשות פרטיות לצרכיו האישיים . בפיוט אחות קטנה הוא מבקש עבור עם ישראל , ואילו ב"אדון השלום" הוא מבקש עבור כל העולם , וכלל בני האדם . מקור ההבדל בנקודת המוצא השונה של הכותבים : אצל רבי נחמן מברסלב אפשר לזהות הסתכלות אל מעבר לעם ישראל , אל כלל אומות העולם , ואילו הפיוט , שנכתב בגלות
|
|