|
صفحة: 7
מצבים מהסביבה הקרובה בחוברת מובאים גם מצבים מחיי היום - יום של קבוצות שוות שמתאימים להן תרגילי כפל , לדוגמה : למציאת מספר הגלגלים של 5 מכוניות מתאימים התרגילים : . 4 × 5 = 20 - ו 5 × 4 = 20 קשיים צפויים מניסיוננו עם ילדים למדנו שיש מצבי כפל שבמבט ראשון נראים ככל מצבי הכפל , אך מתברר שהם קשים יותר . מקרה כזה הוא המקרה שמתוארות בו רק שתי קבוצות , לדוגמה : רכבת שבה שתי חיפושיות ועל כל אחת מהן יש 3 כתמים . הנטייה האופיינית של ילדים היא להתאים לרכבת כזאת את התרגיל . 3 × 3 במקרה כזה כדאי לשאול אותם מהו התפקיד של כל מספר בתרגיל ( אם הוא מציין את מספר החיפושיות או את מספר הכתמים שעל כל חיפושית . ( אפשר לבנות יחד איתם רכבת של חיפושיות המתאימה לתרגיל שהם כתבו ולהשוות אותה לרכבת הנתונה . קושי נוסף מהווים תרגילים של כפל ב 1 - וכפל ב , 0 - שכן הייצוג שלהם ברכבות וחיפושיות בעייתי ( לדוגמה , כיצד מייצגים 0 חיפושיות . ?( פעמים רבות ילדים מבלבלים בין שני סוגי התרגילים , גם בשל העובדה שהם שונים מחיבור וחיסור של 1 או של . 0 רצף לימוד הכפל בפרק - הכרת מצב כפל – קבוצות שוות - התאמת תרגילי כפל למצב כפל - הכרת מצב כפל – מלבנים - פתרון תרגיל כפל בעזרת ייצוג התרגיל באחד משני מצבים ( שינוי תפקידי הגורמים ) - תרגול עובדות הכפל . הערה : בפרק זה עדיין לא עוסקים בלוח הכפל ואין צורך לחשוף את התלמידים אליו . על פי המלצות תכנית הלימודים יש להקדיש לפרק זה כ 13 - שעות . לימוד עובדות הכפל בפרק אחת המטרות של פרק זה היא שהתלמידים ידעו לפתור בעל - פה את כל תרגילי הכפל שבהם כל אחד משני הגורמים אינו גדול מ 6 - וכן את כל התרגילים של כפל ב 2 - ( עד ( 2 × 10 ואת כל התרגילים של כפל ב 10 - ( עד . ( 10 × 10 בלוח הכפל שלהלן עובדות אלה נמצאות במשבצות הכחולות . במשבצות הירוקות נמצאות עובדות שנעסוק בהן בפרק הבא : "כפל וחילוק . "
|
|