صفحة: 30

תעודה : הפריבילגיה של יהודים בשפייר ) שפיירא ( - מ' הנדל , מקורות ללימוד ההיסטוריה הישראלית והכללית , כרך , 3 עמ' . 56-55 ) עמ' 51 בספר הלימוד ( זהו כתב הזכויות הראשון שניתן לקהילה היהודית והגיע לידינו . כדאי לשים לב לעובדה כי כתב זכויות משמעותו חוק פרטי בניגוד לחוק כללי ; מצד אחר , במציאות של ימי הביניים באירופה גם מעמדן של קבוצות אחרות נקבע באמצעות פריבילגיות . הפריבליגיה של הבישוף רודיגירוס יצרה את התנאים להיווצרות קהילה יהודית בשפיירא ונהייתה הבסיס למעמדם של כל יהודי מערב אירופה באותה תקופה . הייתה זו יוזמה של הבישוף המקומי והיא התבצעה בתקופה שבה הורחבו חומות העיר . היהודים הוזמנו בשל תפקידם הכלכלי החשוב בתחום המסחר והחליפין . בפריבילגיה של שפיירא היהודים מוגדרים כבני חורין , כלומר , הם יכלו להיות אדונים לנוצרים ולהעסיק משרתות ומיניקות נוצריות , והם גם השתתפו בהגנת העיר והיו רשאים לשאת נשק . כמו העירונים הנוצרים , היהודים היו גם כן סוחרים ששימשו חיילים בעת הצורך . במאה 12-ה כאשר החלו השליטים לרכז בידיהם את הכוח הצבאי ניטלה זכות זו מהיהודים . באותו זמן גם בוטלה הרשות להעסיק משרתים נוצרים . שאלות על התעודה מה משמעות העובדה , שהבישוף המקומי הוא זה שהעניק את הפריבילגיה ? אילו זכויות הוענקו לראש הכנסת היהודי ? באילו מקרים יכול היה השליט להתערב בחיי הקהילה ? במה באה לידי ביטוי ההיבדלות ? ) המגורים בשכונה נפרדת מוקפת חומה נועדו לצורכי הגנה אבל בדיעבד הם יצרו היבדלות . ) שאלות לדיון מאיזו בחינה היה מעמדם של היהודים דומה לזה של העירונים ? מאיזו בחינה היה מצבם של היהודים טוב מזה של האיכרים ומאיזו בחינה גרוע יותר ? מה היו ניגודי האינטרסים בין הקהילה היהודית לתושבי העיר ? להרחבה עבדי האוצר ) עמ' 50 בספר הלימוד ( הפסקה בספר הלימוד מגדירה את מעמדם של היהודים באירופה הנוצרית כעבדי האוצר . משמעות המושג " עבדי האוצר" הייתה , שהיהודים אינם בני אדם חופשיים כמו העירונים הנוצרים אלא הם משועבדים למלך . המושג ביטא תלות כלכלית ואישית מוחלטת בקיסר . היהודים שילמו מסים ישירות למלך . כמו כן , יש במושג " עבדי האוצר" משום פגיעה בכבודם ובמעמדם החברתי . הוא מבטא תפיסה תיאולוגית ולפיה היהודים נידונו לעבדות נצח משום שדחו את משיחיותו של ישוע וגרמו לצליבתו . אמנם האוטונומיה הקהילתית נשמרה וגם היו פטורים ממסים מיוחדים ששילמו תושבי העיר . כדאי לשים לב שההגדרה של היהודים כ"עבדי האוצר , " כלומר , שעבודם למלך , חרגה מדפוסי המשטר הפיאודלי והצביעה על ניגודי האינטרסים בין המלך לאציל . המושג " עבדי האוצר" מופיע לראשונה בפריבילגיה שפרסם הקיסר פרידריך ) 1250-1215 ( 2-ה בשנת 1236 לכל יהודי גרמניה . הפריבילגיה העניקה הגנה מלאה על הרכוש , חופש תנועה מלא ואיסור לדרוש

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار