صفحة: 26

להרחבה הגילדה הייתה מוסד שאפיין את העיר הנוצרית . היא הופיעה לראשונה באיטליה במאה 11-ה אך עיקר גיבושה במאה . 12-ה ממחצית המאה 12-ה ואילך העיר גדלה והבחינו בה בין סוחרים לבעלי מלאכה . העיר הפכה לגוף של כמה גילדות . הגילדה הייתה תאגיד שנועד להגן על הזכויות והאינטרסים הכלכליים של חבריו וגם ארגון חברתי מלכד . הגילדה הייתה מוסד נוצרי והיהודים לא הורשו להשתתף בו . מבחינת מטרות חברתיות וכלכליות ויצירת סולידאריות - יש דמיון בין הגילדה לקהילה היהודית . ח . מבנה העיר באירופה הנוצרית בפסקה מופיע תיאור של הרחובות והחללים שהתקיימו בעיר . אפשר לקיים בכיתה דיון על העובדה שברוב הערים החשובות היה בדרך כלל יותר ממרכז אחד . עובדה זו מלמדת על יחסי הכוחות בין הגורמים השונים בעיר . איסוף מידע אילו מאפיינים התקיימו בכל הערים בימי הביניים ? מה בטאו המרחבים והחללים הציבוריים בעיר ? כיצד קבעו חזיתות הבתים את אופיים של הרחובות ? ט . העיר- מרכז תרבותי וחינוכי איסוף מידע מה גרם להקמת האוניברסיטאות ? באיזה נימוק השיגו האוניברסיטאות אוטונומיה ? במה באה לידי ביטוי עצמאותן של האוניברסיטאות ? במה באה לידי ביטוי אחדותן ? כיצד השפיעה האוניברסיטה על התפתחות העיר ? י . הבנקאות והאשראי מתפתחים בעיר הפסקה מתארת את תפקידו של החלפן ואת תרומתו להתפתחות הכלכלית והעירונית . חשוב לשים לב להבדלים המעמדיים בין הנזקקים לשירותי החלפנות לבין הנזקקים ליהודים כמלווים בריבית . אפשר לערוך דיון בכיתה על הבעייתיות שמזמנת מציאות זו . שאלות לדיון מה הייתה השפעת מגפת השחור על התפתחות הבנקאות ? כיצד התפתחה מערכת האשראי ? יא . מעמדן ועיסוקיהן של הנשים בעיר איסוף מידע אילו זכויות היו לנשים בעיר ואילו לא היו להן ? מה היה חלקן של הנשים בכלכלה העירונית ? ערכו רשימה של המקצועות שנחשבו מקצועות לנשים בלבד . אפשר לערוך טבלה של רשימת הזכויות של הגברים ושל הנשים בעיר הימי ביניימית . מהטבלה עולה בבירור מעמדן השולי והנחות של הנשים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار