صفحة: 33

הכהונה מערערת את האוטונומיה של יהוד ה . 1 במסגרת ניתוח פרשת ניסיון שוד המקדש על ידי הליודורוס יש להדגיש את ההבדלים בין האירוע הזה לבין כתב הזכויות של אנטיוכוס . 3-ה זוהי סטייה ממדיניותו של אנטיוכוס , שקידש את המקדש ואסר כניסת זרים לתוכו , תרם לפולחן בו , הכיר במנהיגות הכוהן הגדול ובאוטונומיה היהודית ולא התערב בסכסוכים פנימיים . . 2 כדאי לשאול את התלמידים , מה יכולים להיות ההסברים לשינוי המדיניות של השליט הסלווקי , וזאת נוסף על ההסבר הקושר את האירוע במצוקה הכספית של המלך לאחר קרב מגנסיה והסכסוך בין חוניו 3-ה לבין שמעון מבית בלגה . יש חוקרים המעריכים כי חוניו ה- 3 השתייך לסיעה פרו תלמית , ולכן סירב למסור כספים להליודורוס . מסיבה זו נמלט חוניו מירושלים והודח על ידי אנטיוכוס אפיפנס . כן אפשר להעריך כי הכוהנים שניהלו את המקדש יכלו לנצל את הכספים שהופקדו בו לטובתם , כמעין קופה פרטית של המשפחות המיוחסות . בפרשה יש שילוב של כמה מאבקים : מאבק בין התלמיים לסלווקים ומאבק בין שתי סיעות בירושלים . אוצר המקדש היה סלע מחלוקת בשל חשיבותו הכלכלית והפוליטית לכל אחת מן הסיעות . . 3 הרפורמה של יסון - באיזו מידה היא מהווה מהפכה ? אפשר לברר שאלה זו באמצעות ויכוח בין שתי קבוצות : המצדדים ברפורמות - והמתנגדים להן . כל קבוצה תגדיר לעצמה אילו חוגים חברתיים משתייכים אליה , ותעלה נימוקים בעד ונגד הרפורמות מבחינה פוליטית , כלכלית , חברתית , תרבותית , דתית . בכיתה בעלת יכולת כדאי להסתמך רק על קטעי המקורות מספר מקבים ב ( עמ 54 - 53 ' בספר . ( בסיכום יש להדגיש כי הרפורמה נגעה למעמדו הפוליטי של הכוהן הגדול ולמעמדה של ירושלים . › מ רת הכהונה הגדולה הפכה למעשה למשרה פקידותית הלניסטית שנקנתה בכסף מידי המלך . במעשהו של יסון הייתה פגיעה באוטונומיה ובחוקי האבות . להקמת הפוליס אנטיוכיה בתוך ירושלים היו כמה משמעויות : - משמעות פוליטית : שינוי המשטר בעיר , מעבר מאתנוס לפוליס . המשמעות הייתה שחוקי האבות לא חלו גם על אלה שאינם חברים בפוליס . - משמעות כלכלית : השתלבות במערך הערים ההלניסטיות וקבלת זכויות כלכליות ותמיכה של המלך בפוליס הנקראת על שמו . - משמעות חברתית : יסון הוא שהחליט מי ישתייך לפוליס . מכיוון שהחינוך בגימנסיון ובאפביון היו כרוכים בתשלום , המשמעות הייתה שרק העשירים יכלו להיות חברי הפוליס . הדבר יצר שני סוגים של אוכלוסייה בתוך ירושלים . לפוליס הייתה סמכות להפקיע קרקעות של אלו שלא השתייכו אליה . - מבחינה תרבותית : החינוך ההלניסטי היה תנאי לקבלת אזרחות בפוליס . "הפוליס אנטיוכיה " כללה את מתחם בית המקדש . תורת משה חדלה להיות הסמכות העליונה . לחבר האזרחים בפוליס הייתה סמכות לשנותה , שכן התפיסה היוונית הייתה כי מקור החוק הוא חבר האזרחים בפוליס

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار