صفحة: 20

באיזה סדר התרחשו לדעתכם הפעולות ? אילו פעולות התבצעו קודם ואילו התרחשו בשלב מאוחר יותר ? אילו פעולות היו הכרחיות להתרחשותן של פעולות אחרות ? מדוע ? איזו פעולה הייתה לדעתכם החשובה ביותר לביסוס השלטון האבסולוטי ? מדוע ? ד . עד כמה השפיע השינוי הפוליטי על חייו של האדם הפשוט ? השינויים הפוליטיים השפיעו על המבנה של הממלכות באירופה , על התנהלותן ועל העומדים בראשן . שינויים אלה השפיעו אמנם על כל מיני תחומי חיים ( כלכלה , ביטחון ועוד , ( אך לא תמיד הייתה להם השפעה מכרעת על התושבים , ואלה נותרו כפופים לשליט . הנחו את התלמידים לשוב ולקרוא את הפרק מנקודת מבטו של האדם היחיד : . 1 בדקו כיצד כל שינוי השפיע על אדם שחי בתקופה זו – התייחסו לבני-מעמדות שונים ( איכרים , עירוניים , לוחמים , אצילים , אנשי כנסייה ) . 2 האם כל שינוי אכן השפיע על כל בני-התקופה ? האם הוא תורגם למעשים ? האם הוא הורגש גם באזורים המרוחקים ? . 3 האם מצבו של האדם הפשוט ( עירוני או איכר ) השתפר בעקבות הופעת האבסולוטיזם , או החמיר ? פעילויות לסיכום הנושא טפחו אמפתיה באמצעות כתיבת דיאלוג או המחזה של מפגש דמיוני בין אדם שחי בשלהי ימי הביניים לאדם שחי בראשית העת החדשה . בדיאלוג התייחסו להיבטים שונים שנלמדו בפרק . דגש פדגוגי שימוש במקור חזותי – בפרק משובצים מקורות רבים , למשל תמונת השער של "הלוויתן , " הדיוקן של לואי 14-ה וציור של ארמון ורסיי . מומלץ להשתמש בהם על פי ההנחיות המופיעות במבוא למד"ל . בפרק זה המקורות יכולים לסייע לנו ללמוד על המשטר האבסולוטי . אפשר לעבוד על כל המקורות המוזכרים או לבחור כמה מהם : . 1 שער "הלוויתן" ( עמ' ( 15 שימו לב : אם משתמשים בשער בשלב זה של הלמידה , אין לתלמידים עדיין בסיס תאורטי לדיון בשני סוגי ההנהגה : כיצד משקף השער את הרעיון של שלטון אבסולוטי ? מה נראה בקדמת התמונה ? מה נראה ברקע ? כיצד מתואר המלך ? ממה מורכבת דמותו ? מה הקשר בינו ובין הארץ ? מה מחזיק המלך בשתי ידיו ? מה מסמלים חפצים אלו ? כיצד פרטי התמונה מרכיבים מסר שלם ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار