صفحة: 307

הסבר לכישלון הרעיון הטריטוריאלי למרות האבחון המדויק של הבעיה היהודית והרגישות שגילו הטריטוריאליסטים לסבל היהודי , ההישגים המדיניים שהטריטוריאליסטים הגיעו אליהם היו מעטים . עשר שנים של חיפוש אחר טריטוריה לא הניבו שום תוצאות מעשיות ויט"א סיימה את דרכה ההיסטורית ערב מלחמת העולם הראשונה . חמש סיבות עיקריות הביאו לדעיכת האידיאולוגיה הטריטוריאליסטית : א . הרעיון הטריטוריאליסטי הכה שורש בחברה היהודית ברגעי משבר וייאוש . [ ... ] בשנים שקטות ואופטימיות איבד הטריטוריאליזם את אחיזתו בחברה היהודית . [ ... ] ב . הטריטוריאליסטים ביקשו להיעזר בהגירה היהודית ממזרח אירופה לקידום מטרותיהם הפוליטיות . [ ... ] הם האמינו כי בכוחם להתערב בדינאמיקה הפנימית של ההגירה היהודית ולהביא לשינוי המיוחל . דומני כי בעניין זה הטריטוריאליסטים לא פירשו נכון את ההגירה והפריזו ביכולתם לשנותה . ההחלטה להגר הייתה מונעת בראש ובראשונה מתוך מצוקה כלכלית ודחף לשינוי המצב הקיים . אמריקה ( במיוחד ארה"ב ) העניקו למהגר היהודי אפשרות להתחיל חיים חדשים השונים בתכלית מאלו שהיו מנת חלקו במזרח אירופה . ג . מטרתה העיקרית של יט"א הייתה " להשיג טריטוריה על בסיס אוטונומי לאלה מבין היהודים שאינם יכולים או שאינם רוצים להישאר בארצות מגוריהם . " לשם כך החל זנגוויל בחיפוש אחר טריטוריות מתאימות . כל המדינות הנושאות ונותנות הסכימו לקבל את היהודים כיחידים אך בשום אופן לא כאומה ודחו כל אפשרות להקמת אוטונומיה יהודית בטריטוריה שבשליטתם . ד . לתנועה הטריטוריאליסטית לא הייתה אליטה חלוצית שלקחה על עצמה להכין את הטריטוריה לקליטת המוני המהגרים העתידים לבוא אליה . [ ... ] ה . [ ... ] הטריטוריאליזם ניתח את המציאות בעיניים מפוכחות . [ ... ] הם ראו ברדיפת היהודים סכנה קיומית והצלתם הייתה הכוח המניע המרכזי בפעילותם למען העם היהודי . ואולם , ניתוח קר ומחושב של הבעיה איננו מספיק כדי להניע תנועה לאומית . [ ... ] בנבואות שחורות אין די ויש צורך להפיח במאמינים גם תקווה ולחבר אותם לעשייה הלאומית מתוך הטוב והחיוב . גור אלרואי , "ארץ לעם ולא עם לארץ , " מארב , מוסף 12 . 1 על פי הקטע , מהם הגורמים שהביאו לכישלון הרעיון הטריטוריאלי ? . 2 איזה מהגורמים נראה לכם חשוב ביותר ? ואיזה מהגורמים נראה לכם חשוב פחות ? נמקו את עמדתכם . . 3 האם תוכלו להציע גורמים אחרים לכישלון הרעיון הטריטוריאליסטי ? אם כן , מהם ? . 4 חוו דעתכם : האם הגורמים המוזכרים בקטע יכולים להסביר גם את חוסר ההצלחה של תנועות לאומיות אחרות המוזכרות בפרק זה ? | 2 האוטונומיסטים האוטונומיסטים מציעים להקים אוטונומיה לאומית-תרבותית בראשית המאה 20-ה התפתחה תפיסת עולם לאומית אחרת , שכונתה " אוטונומיזם . " מקור השם הוא במילה " אוטונומיה , " שפירושה : שלטון עצמי מוגבל תחת חסותו של שלטון עצמאי אחר . שאיפתם של האוטונומיסטים הייתה להשיג אוטונומיה לאומית ליהודים החיים בגולה . האוטונומיסטים שאפו לאוטונומיה תרבותית בעיקר , שלא כללה היבטים פוליטיים , ובכך היו שונים מן הטריטוריליסטים . האוטונומיסטים ינקו את רעיונותיהם מהגותו של ההיסטוריון שמעון דובנוב . לדעת דובנוב , העם היהודי שרד בגולה בזכות הרוח הלאומית המפעמת בו . דובנוב המשיל את עם ישראל ליין ואת ארץ ישראל לחבית : עם ישראל שימר בגולה את היין , את התרבות ואת הרוח הלאומית הפנימית , תוך ויתור על החבית - קיומה של מדינה עצמאית בארץ ישראל . כלומר , לפי דובנוב , הרעיון הלאומי אינו קשור בהכרח למסורת היהודית הדתית , אלא הוא במהותו הזכות והחופש של העם להתפתח מבחינה רוחנית . צמיחה רוחנית תיתכן רק בתנאים של חופש מחקר , כולל מחקר מדעי , של תולדות היהודים . שמעון דובנוב - ( 1941-1860 ) סופר והיסטוריון יהודי שפעל ברוסיה ובגרמניה . ממקימי התנועה האוטו נומיסטית ומעורכי האנציקלופדיה היהודית בשפה הרוסית . חיבורו הנודע ביותר הוא "דברי ימי עם עולם" - חיבור בן 11 כרכים הסוקר את תולדות עם ישראל לאורך הדורות . נרצח בידי הנאצים בריגה . 1941-ב

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار