صفحة: 98

איחוד לאומי מושג באמצעות מאבק אלים במחצית השנייה של המאה 19-ה התחדש המאבק להשגת עצמאות לאומית במקומות שונים באירופה . בשנים אלה החריף המאבק וקיבל ביטויים אלימים , והמגמות הליברליות שאפיינו את המאבק הלאומי ב"אביב העמים" נעלמו . העצמאות הלאומית הושגה באמצעות מלחמה . המאבק לשחרורה של איטליה ולאיחודה , אשר התחדש במחצית השנייה של המאה , 19-ה יכול לשמש דוגמה לתהליך זה . המאבק התנהל בממלכות האיטלקיות השונות בעת ובעונה אחת , ונטלו בו חלק חוגים בעלי השקפות מנוגדות : ליברלים , רפובליקנים ומלוכנים . מנהיגם של החוגים המלוכניים היה ראש הממשלה של ממלכת פיימונטה , קמילו קבור . על אף שהחזיק בהשקפות ליברליות , קבור דגל באיחוד איטליה תחת שלטון מלוכני והוא לא נרתע מלהיעזר בצרפת כדי להדוף את האוסטרים משטחה של איטליה . בעקבות זאת אוחדו פיימונטה וסרדיניה תחת הנהגת ממלכת פיימונטה בשנת , 1858 וכעבור שנה נוספה גם לומברדיה . מול קבור , בראש החוגים הרפובליקנים , עמד המצביא ג'וזפה גריבלדי , אשר הנהיג את ההתעוררות הלאומית בדרום איטליה . גריבלדי ארגן את " מסע האלף , " מסע לכיבוש דרום איטליה באמצעות צבא לבוש חולצות אדומות . גריבלדי וקבור ראו שניהם באיטליה יחידה תרבותית אחת , ולכן שאפו שניהם לאיחוד לאומי של כל חלקי איטליה . עם זאת היו ביניהם חילוקי דעות על הדרך להשיג את איחודה של איטליה , ורק בזכות החלטתו של גריבלדי לוותר על התמודדות צבאית מול קבור , ששלט בצפון איטליה , נמנעה מלחמת אחים . תושבי דרום איטליה , נפולי וסיציליה , הצביעו במשאל עם בעד הצטרפותם לאיטליה המאוחדת . בשנת 1861 הוכרזה עצמאות איטליה באופן רשמי ומלך פיימונטה , ויטוריו אמנואלה השני , הוכתר למלך איטליה כולה . רק רומא נותרה ממלכה עצמאית בשלטון האפיפיור . תהליך איחוד איטליה הושלם במלואו כאשר צורפו לאיטליה ממלכת ונציה ( 1866-ב ) ורומא . ( 1870-ב ) לאחר השלמת תהליך האיחוד הפוליטי היה צורך לבצע גם איחוד תרבותי ותודעתי . תושבי איטליה , שהיו מורגלים להתקיים במשך מאות שנים כממלכות נפרדות , נדרשו לגבש לעצמם מכנה משותף אשר יאחד אותם כבני העם האיטלקי . במסגרת זאת נכתבו יצירות בעלות אופי לאומי , אשר שירתו את מגמת האיחוד הלאומי . למשל הספר " הלב" מאת א' דה אמיציס ( ראו תעודה . ( על אהבת המולדת באיטליה הסופר א' דה אמיציס כתב את ספרו " הלב" בשנת . 1888 הספר נחשב ליצירה הנותנת ביטוי מובהק לרגשות הלאומיים באיטליה . גיבוריו של הספר הם בדרך כלל ילדים ובני נוער , אנשים פשוטים בני המעמד הנמוך , המונעים כולם על ידי ערכים נעלים כגון אהבת המולדת , הקרבה עצמית למען הזולת ונאמנות משפחתית . מדוע אני אוהב את איטליה ? [ ... ] אני אוהב את איטליה משום שאמי איטלקייה , מפני שהדם הזורם בעורקיי הוא איטלקי , מפני שאיטליה היא האדמה שבה קבורים המתים שאמי מבכה ואבי מוקיר , משום שעיר הולדתי , לשון דיבורי , הספרים עליהם אני מתחנך - הם איטלקיים , מפני שאחי , אחותי , חבריי והעם הגדול שבמחיצתו אני חי והטבע היפה הסובב אותי וכל הנגלה לעיניי , כל שאוהב אני , שאני לומד , ואני מעריץ - כל זה הוא איטלקי . [ ... ] אם יבוא יום ואידרש לתת למענך ( למען איטליה ) את דמי ואת חיי , אשפוך את דמי ואמות כשאני זועק השמימה את שמך הקדוש ומשגר את נשיקתי האחרונה אל דגלך המבורך . אדמונדו דה אמיצ'יס , הלב , עמ' 263 , 105 . 1 מדוע נחשבת הלאומיות האיטלקית ללאומיות אתנית ? הדגימו . . 2 האם לדעתכם אהבת המולדת יכולה להתפתח גם בדגם הלאומיות האזרחית ? נמקו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار