صفحة: 23

פרק 2 עידן הנאורות תהליכי המודרנה הביאו להתפתחותם של רעיונות חדשים , אשר קיבלו את ביטוים בתפיסת עולם המכונה " נאורות . " מהי הנאורות ? מהם הערכים שביקשו הוגי הנאורות להנחיל לחברה ? אילו שינויים ביקשו לערוך במבנה המשטר ? כיצד השפיעו רעיונות הנאורות על תהליכים ואירועים שהתרחשו במאה ? 18-ה האם הצליחו רעיונות אלה להביא לעיצובה של חברה חדשה , חברה המבוססת על ערכי החירות והשוויון ? בשלהי המאה 17-ה ובמהלך המאה 18-ה פעלו באירופה הוגי דעות שכונו בפי בני התקופה בכינוי " פילוסופים . " היו אלה אנשי רוח אשר ראו בעצמם " בני אור" - אנשים נאורים ומשכילים הנלחמים במה שייצגה בעיניהם תקופת ימי הביניים , שהם ראו בה תקופה חשוכה . למעשה הם יצרו המשך לתהליכי שינוי מחשבתיים שהחלו כבר בראשית תקופת הרנסנס ומציינים , לדעת חוקרים שונים , את המעבר מימי הביניים לעת החדשה . הוגי הנאורות כינו את תקופתם עידן הנאורות . ( הכינוי " נאורות" בעברית נגזר משמה הלועזי של התקופה . באנגלית , למשל , - The Age of Elightemet תקופת האור ( . המרכז החשוב ביותר של פעילותם של הוגי הנאורות היה בצרפת ובעיקר בפריז , אך הם פעלו גם במקומות אחרים באירופה - באנגליה ובנסיכויות גרמניה , באיטליה וביוון , בהונגריה ובפולין - ואף בארצות הברית . הוגי הדעות של הנאורות שאפו לעצב מחדש את דמות האדם ולשנות את פני החברה . בהתאם לכך הם העלו רעיונות חדשים בשאלות הנוגעות לדמותו ולאופיו של האדם , למבנה המשטר הרצוי ולמקור סמכותו , וליחסים שיש להתוות בין האזרח והמדינה . בפרק שלפנינו נתוודע אל רעיונותיהם המרכזיים של הוגי הנאורות . נתמקד תחילה ברעיונות הקשורים לאדם היחיד , ונרחיב את המבט אל תפיסתם ביחס לחברה ולמדינה . בהמשך נכיר קבוצות אוכלוסייה שערכי הנאורות לא הוחלו עליהן והן נאלצו להיאבק כדי להשיגם . בסוף הפרק נבחן כיצד הרעיונות והתפיסות של הוגי הנאורות באו לידי ביטוי בגיבושו של משטר חדש באירופה , וכן בטקסטים המכוננים שנוסחו באותה תקופה : בהכרזת העצמאות של ארצות הברית ובהצהרת זכויות האדם והאזרח של המהפכה הצרפתית . פילוסוף - מי שעוסק בפילוסופיה - תחום של פעילות מחשבתית הקשורה בהכרת משמעות החיים , מהות העולם ומקומו של האדם בעולם . מקור המילה ביוונית , ופירושה : אהבת החוכמה ( פילוס - חובב , סופיה - חוכמה . ( תקופת הרנסנס - תקופה של התחדשות ותחייה תרבותית בתחומי הפילוסופיה , האמנות , הספרות והאדריכלות באירופה , בין המאות . 17-14-ה מקור המילה בצרפתית , ( renaissance ) ופירושה : תחייה , לידה מחדש . מרכז הרנסנס היה באיטליה . לאורך הפרק משובצים דיוקנאותיהם של כמה מהמפורסמים שבהוגי הנאורות . התבוננו בדיוקנאות : א . חשבו : מה ניתן ללמוד מהם על אופיים ועל מעמדם החברתי של הוגי הנאורות ? ב . חלק מההוגים מצוירים בתוך סביבה מסוימת ובה חפצים נבחרים . לגבי כל דיוקן , חשבו : מדוע בחר האמן לצייר את ההוגה על רקע סביבה זאת ? מה אפשר ללמוד מבחירתו על האופן שבו בני התקופה ראו את הוגי הדעות ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار