|
صفحة: 139
› בשלב הראשון מוזמנים התלמידים להציף מילים קרובות , כמו – השכם בבוקר , השכמה , ערב , ערבית . › בשלב זה אפשר להבין את כוונת אדריינוס כך : אילו היית כאן מוקדם בבוקר , לא היית צריך לעבוד בערב . סעיף ב - בשלב זה מוזמנים התלמידים לבדוק אפשרות אחרת של הבנה , לאור העובדה ששעת היום אינה מוזכרת בסיפור , ואילו התייחסויות לשאלות של גיל – כן . כל החלק הראשון של הסיפור רווי בהתייחסות לגיל – " איש זקן , " " סבא , " " בן כמה שנים אתה היום הזה " , ועוד . סעיף ג – פעילות זו מזמנת את הביטוי " השכם והערב . " אפשר לבקש מהתלמידים להביא דוגמאות משלהם לפעולות חוזרות ונשנות . גם אם תירא י נה מגושמות או מצחיקות , הן מאפשרות תרגול והפנמה . פעילות 9 הפעלים לא קלים , אבל ההבחנה בין הזמנים פשוטה . אפשר לשאול את המתקדמים על הגופים בכל צורה . פעילות 11 בקטע זה לא השתמשנו במירכאות , על דרך הטקסט שקראו התלמידים . מי שרוצים בכך יכולים לנצל את הטקסט לתרגל הוספה של מירכאות . נושא המירכאות נלמד במפורש בפרק " לעוף" והוזכר שוב בפרק " שומרים על הטבע" . הטקסט " שלושה דברים מעניינים על תאנים " הקטע כולל מידע על תאנים , הפרי המוזכר במדרש . המידע הוא מעין קלידוסקופ של פרטים – לשוניים , תרבותיים , היסטוריים , בוטניים , כשהרעיון הוא ליצור שדה של ידע ואסוציאציות סביב המ ילה " תאנה , " וגם לקשר או תו לידע מוקדם של התלמידים . קטע : 1 מתקשר לסיפור על תאנים שנטעו חכמים ומהווה רקע למה שיסופר להלן , על התאנה כסמל לטוב הארץ . קטע : 2 הביטוי " איש תחת גפנו ותחת תאנתו" מובא כאן כהעשרה לשונית . אפשר לשאול את התלמידים מדוע לדעתם הוא מסמל שלווה . כדאי להסביר שהגפן והתאנה הם מטפוריים , ולתאר בפני התלמידים את אווירת הנינוחות והשלווה שעולים מהביטוי . אפשר להביא את הדוגמה הבאה : סוף סוף הסתיימה המלחמה וכולנו יכולנו לשבת בשקט , איש תחת גפנו ותחת תאנתו . כדאי להביא לכיתה צילומים של עץ תאנה , שעלוותו רחבה ומצלה , ושל גפן , שגם היא משתרגת ויוצרת מעין סככה . שני הפירות מייצגים שפע ובאופן הצמיחה שלהם גם מעניקים , צל והגנה . קטע : 3
|
|