|
صفحة: 71
בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להכין לפני הפעילות מילון רגשות , ולבחור מתוכו את הרגשות המתאימים . אפשר לשלב את מילון הרגשות במילון האישי או הכיתתי , ראו הצעה בעמוד 43 בחלק התיאורטי במד"ל . פעילות 4 אנחנו שואלים שאלות כשאנחנו לא מבינים משה ו , וכשאנחנו סקרנים או רוצים לקבל מידע נוסף לגבי משהו שקראנו או שמענו עליו ( העשרה והרחבה ) . לפעמים אנחנו גם שואלים – את עצמנו או את אחרים - שאלות של הרהור על רעיון . ההרהור יכול לבוא בעקבות משהו שקראנו או משהו ששמענו או סתם מתוך הגות עם עצמנו . באופן כללי , חשוב לתת לתלמידים לגיטימציה לשאול על הכול על מנת לפתח בעתיד חשיבה ביקורתית ; זו יכולה " להתפתח באווירה חינוכית שבה מותר לשאול הכול . " ... בהקשר הנוכחי - מתן ההזדמנות להצביע או לשאול על משהו שלא מבינים יתן לתלמידים אישור שזה בסדר לא להבין הכול , ואפשר לשאול שאלות להמשך בירור או מתוך התעניינות וסקרנות . כדאי לתת מענה לתלמידים שישאלו על דברים שלא הבינו . אפשר למיין את השאלות לשאלות על חג הסיגד או מנהגי יהדות אתיופיה , ולשאלות הנוגעות למשפחתם של חרות וא למנש . מכתב מספר 4 מחרות לאלמנש . פעילות 1 פעילות זו מבוססת על הפקת מידע מ סרטון . מומלץ להקרינו יותר מפעם אחת , בהתאמה לצרכי התלמידים . חשוב להפנות את התלמידים להפקת מידע הן מן המראות והן מן הקולות . בעבודה עם תלמידים מתקשים אפשר להתמקד בכל פעם בחלקים מהסרט הרלו ונטיים לכל שאלה בנפרד . אפשר לשאול את התלמידים מדוע השתנתה התפילה עם עלייתם של יהודי אתיופיה לארץ . פעילות 3 פעילות זו דורשת הסתמכות על שלושה מקורות מידע : טקסט , תמונה וסרטון . לדוגמה : במכתב מספרת חרות על הקייסים שלובשים בגדים חגיגיים ואוחזים בשמשיות , ובתמונות רואים את הצילום של שולחן הכבוד עטור בדגלי ישראל ולידו ניצבים הקייסים . בהקשר זה ניתן לשוחח עם התלמידים לפני הפעילות על הקשר שבין ה תמונות לקטע המידע שלידו הן מופיעות . אפשר לשאול את התלמידים מה מוסיפות התמונות על הנאמר במכתב ? מה הוסיף הסרטון ? בעבודה עם תלמידים מתקשים ניתן לכוון אותם לכתוב בשלבים את המידע הנלמד מהמכתב , אחר כך מהתמונות ולבסוף מהסרטון . פעילות 4 השתתפותם של משפחות שלמות , זקנים מבוגרים וילדים בארועי חג הסיגד , מלמדת על החשיבות הרבה שמעניקים יהודי אתיופיה לחג , על רצונם לשמר את המסורת ועל משמעותם של ערכים כמו : מסורת , כבוד למבוגרים ומשפחה בקרב הקהילה .
|
|