|
صفحة: 64
הסיטואציה שמוצגת בספר היא סיטואציה שמדמה מציאות , ילדה שאינה מבינה מילה ב כיתה . החברים לכיתה אינם יודעים לספק לה תרגום , אבל הם מנסים להסביר לה את המילה , לספק הגדרה דומה להגדרה של מילון חד לשוני . הערות והצעות להוראת הפרק מתפללים לגשם קטע המידע " מתפללים לגשם" עוסק בהזכרת גשמים ובשאילת גשמים , ומשמש כמבוא ל"תפילת הגשם" המובאת אחריו . בתפילת מוסף של שמחת תורה מתחילים להזכיר גשמים , במילים " משיב הרוח ומוריד הגשם , " שמביעות את יכולתו של הקב"ה להוריד גשמים אך עדיין אינן משמשות בקשה גלויה . במשנה ( תענית א א -ב ) נאמר כי " אין שואלין את הגשמים אלא סמוך לגשמים" - כלומר בעונה המתאימה , וכי " אין הגשמים סימן ברכה בחג , " מכיון שהם אינם מאפשרים לקיים את מצוות סוכה , ולכן ממתינים עם הזכרתם עד לסיום חג הסוכות . הבחירה להתחיל לו מר " משיב הרוח ומוריד הגשם" דוקא בבוקר החג , בתפילת מוסף נובעת מהרצון שכל המתפללים יהיו בבית הכנסת ויבקשו יחד את הגשמים , כתפילת ציבור . רק לאחר ששליח הציבור מכריז בקול על הזכרת הגשמים , רק אז יכול כל אחד מהמתפללים להוסיף את הבקשה בתפילה האישית שלו . שאילת הגשמים המפורשת " ותן טל ומטר לברכה" מתחילה מאוחר יותר , ב - ז' במרחשון . אפשר להזכיר שהתאריך ז' במרחשון נקבע לאחר שחכמי המשנה ( תענית א ג ) דנו ביניהם כמה זמן לוקח לאחרון עולי הרגל שמתגורר המקום המרוחק ביותר - סמוך לנהר פרת , לחזור לביתו . בהקשר זה כדאי לשוחח עם התלמידי ם על חשיבות הגשמים : מדוע אנו זקוקים לגשם ? אפשר לציין כי לארץ ישראל אין נהרות גדולים ואגמים שיכולים לספק לנו מים רבים , ולכן אנו תלויים בגשמים שמוריד לנו הקב"ה : " כי הארץ , אשר אתה בא-שמה לרשתה - לא כארץ מצרים הוא , אשר יצאת ם משם : ... והארץ , אשר אתם עברים שמה לרשתה--ארץ הרים , ובקעת ; למטר השמים , תשתהמים " ( דברים יא י-יא ) . תלות זו מחייבת אותנו להתפלל ולבקש מהקב"ה שיוריד לנו את הגשמים . מסופר כי כאשר נכנס הכהן הגדול לקודש הקדשים ביום הכיפורים היה מתפלל תפילה קצרה , ואפילו בתפילה קצרה זו בחר להתפלל " שתהא שנה זו הבאה עלינו ... אם שחונה תהא גשומה . ואל תכנס לפניך תפילת עוברי דרכים לעניין הגשם בעת שהעולם צריך לו " . … ( מתוך תפילת יום כיפור ) עוברי הדרכים הללו מונים את עולי הרגל שחוששים מירידת הגשמים בהיותם בדרך , ועל כן עשויים להתפלל לדחייתם בשעה שהעולם זקוק להם .
|
|