صفحة: 189

פעילות 5 בבסיס התשובה נמצאים למעשה ההיבטים השונים של מבנה השיר : החזרות הרבות על " אסתר קוראת , " המשפטים הקצרים המדגישים את הקריאה האינטנסיבית כל העת , הבחירות הלקסיקליות : " בכל מקום , " " כל היום , " " לא מרימה את הראש , " " גמרה כבר את כל הספרים . " מורים שימצאו לנכון לעשות זאת יכולים להרחיב ולהעמיק את העיסוק הספרותי בשיר ולהוסיף שאלות מכוונות לתלמידים נבחרים או לכיתה כולה . לדוגמה : לבקש לבדוק את אורך השורות והמשפטים – בבית הראשון השורה הראשונה ארוכה ביותר ושתי השורות האחרונות הן הקצרות בבית , אך בעלו ת התוכן הרחב ביותר – הכללה . בבית הראשון כל שורה היא משפט , אך לא כך בשני הבתים האחרים , עובדה המשפיעה על החזר ה על השם אסתר . פעילות 3 הבית השני של השיר קוטע את הרצף של מקומות וזמנים שבהם אסתר קוראת – רצף שנמשך מהבית הראשון לשלישי . בית זה הוא הרחבה ופיתוח של השורה הראשונה של השיר " אסתר קוראת כשהיא הולכת ברחוב , " והוא עשיר בפרטים , בקולות " ) אסתר היזהרי ( " .. ובהומור . הפעילות מכוונת את התלמידים להבחין במבנה הזה , ובמיוחד לשים לב לתיאור העשיר בפרטים שעוזר לנו לדמיין סיטואציות ודמויות באופן חי ומשכנע . בעקבות הפעילות אפשר לבקש מהתלמידים שיבחרו שורה אחרת מהשיר , ויכתבו " הרחבה" שלה , בדומה לבית השני . בשיחה מקדימה , אפשר לתת להם נקודות למחשבה , שיכולות לעזור להם לדמיין את הסיטואציה שעליה הם רוצים לכתוב . למשל : › דמיינו אי ך נראה המקום שבו אסתר קוראת ( המיטה , הכיתה , שולחן האוכל ( .. › דמיינו איך אסתר נראית כשהיא קוראת ( יושבת על השולחן ? מכוסה בשמיכות ? ( › דמיינו אם זה מפריע למישהו , אם מעירים לה , אם היא מגיבה . › וכן הלאה . .. יקל על התלמידים אם יפתחו את הטקסט שלהם בשורה או במשפט שבחרו מתוך השיר ( למשל , " אסתר הולכת ברחוב ולא רואה כבישים ( " . כדאי לעודד את התלמידים להשתמש בדמיון ובהומור ולא לפחד לכתוב דברים פנטסטיים . פעילות 4 הפעילות מדגימה שימוש במילה 'כל' על דרך ההגזמה . פעילות 1 הפעילות מאפשרת לכל אחד ואחת לחשוב על היחס של ה אנשים סביבם לקריאה . סביר שיציעו לקרוא את השיר למי שנתפסים בעיניהם כחובבי קריאה . אפשר לקרוא גם את שירה של לאה גולדברג , " עם ספר על שפת הים . " שירה של זרחי מדגיש את האינטנסיביות של הקריאה ואינו נוגע בתוכן הספרים ; שירה של גולדברג מדגיש את העולמות שחושפים הספרים לקוראיהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار