صفحة: 89

בבסיס הטקסט מונח ידע קודם הכרחי על סיפור הקרב בין היוונים למכבים , וגם אם נד מה שהילדים מכירים את סיפור הקרב וניצחון המכבים על היוונים , כדאי לשוב ולספרו לפני הקראת השיר : להלן תמצית הסיפור על פי הספר " מועדים לשמחה" מאת דבורה הכהן : לפני יותר מאלפיים שנה שלטו היוונים בארץ ישראל . יוון הייתה אז ממלכה גדולה בעלת צבא חזק , והיוונים רצו שבכל מקום שכבשו ילמדו את שפתם ואת מנהגיהם . המלך היווני באותה תקופה , אנטיוכוס " אפיפנס" ( אנטיוכוס " המפואר ( " רצה להכריח את יהודי ארץ ישראל להתייוון , כלומר לדבר יוונית ולהשתחוות לפסלים יווניים , ו אסר עליהם לקיים את מצוות השבת והחגים היהודיים . על פי פקודתו , נכנ סו היוונים לבית המקדש בירושלים והציבו בו פסל יווני . באותם ימים חיה בכפר מודיעין משפחת כוהנים – מתתיהו החשמונאי וחמשת בניו : יהודה , יהונתן , יוחנן , אלעזר ושמעון . יהודה , שהיה הגיבור בין בני מתתיהו , אסף סביבו את היהודים שהתנגדו ליוונים ורצו להילחם בגזרותיהם ו הוביל אותם לקרב . יהודה ואנשיו גירשו את היוונים מירושלים , סילקו את הפסלים היווניים וטיהרו את בית המקדש . היום שבו חידשו את העבודה בבית המקדש היה כ"ה בכסלו , ובו חוגגים את חג החנוכה . יש המפרשים את שירו של אלתרמן כפרודיה על הצגות שהועלו בקיבוצים לקראת החגים השו נים ; אפשרות זו אינה הולמת את גילם של הילדים ואת הידע שלהם על הווי הקיבוץ , ובוודאי שלא תידון במסגרת הפרק . בכל זאת יש מקום להבהר ה : את השורות " הילדים שכבו לישון / הכיתה הייתה ריקה" יש להבין על רקע חיי הילדים בקיבוצים . בז'רגון הקיבוצי – המושג " כיתה" שונה מזה שהיה מקובל מחוץ לקיבוצים ; ה"כיתה" הייתה חלק מבית הילדים ; הילדים שהו בה רוב שעות היום , מלבד השעות המעטות שבהן ביקרו בחדרי ההורים . הם למדו בכיתה , שיחקו וקראו ועסקו בפעילות חברתית . בלילה , כשהילדים ישנו - הכיתה הייתה ריקה . הרהיטים וכלי האוכל וה ניקוי המוזכרים בשיר , שייכים למטבח , שגם הוא היה חלק מבית הילדים . על לשונו של אלתרמן נהוג לומר שהיא עשירה , מגוונת ויונקת מן הרבדים השונים של העברית ; ה שיר " זה היה בחנוכה " הוא דוגמה מצוינת לכך . הוא שופע מילים , צירופי לשון וביטויים שיש לה ם הקשרים קונוטטיביים למקורות ול מגוון תחומים . לפיכך רצוי שאת הקריאה הראשונה ישמעו הילדים מפי המורה , וכך יתאפשר לתלמידים ליהנות מקריאה מדויקת , מוטעמת ושוטפת , וזו תדגים הגייה נכונה . הקראה מוטעמת ברוח תיאטרלית-הומוריסטית ומימיקה פה ושם יעזרו לילדים להבין את הטק סט . הטקסט , מלווה בפירושי מילים , יופיע להלן בשלמותו , ואחר כך יובאו קטעים ממנו בהתאמה לפעילויות . 54 הכהן , ד' . ( 0262 ) מועדים לשמחה . מסדה . עמ' . 36–31

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار