|
صفحة: 158
פעילות 3 סעיף א – זוהי הזדמנות להבין מהו מצלול ולהתנסות בתרומתו להבנת היצירה הספרותית . כשחוזרים על " יוחאי" נשמעת שוב ושוב המילה " חי" ( אין שום קשר בין תופעות מצלו ליו ת לאורתוגרפיה ( כתיב ) ואין טעם לחפש התאמה בכתיב ; המצלול כשמו כן הוא , מתבסס על צליליות או על אסוציאציות הנגרמות בידי צלילים והמשמעות נתפסת רק משמיעה . ( המשוררת עוסקת באב המת , אך שבה ומשמיעה את המילה " חי , " כהצהרה חוזרת על עמדה רגשית שהילד מנסה לתפוס ולבטא במילים – אבא מת אבל חי בזיכרון שלי , ולמעשה בתוכי . פעילות 1 יש כאן דובר בגוף ראשון , שנשמע כמו ילד וכנראה , אינו המשוררת , ומתאר סיטואציה מורכבת ועדינה בלשון חסכנית ויומיומית ובכל זאת רבת עוצמה . האפשרו ת האחרונ ה מתאימה ; נראה שהדובר הוא ילד או ילדה זרים , שהיו עדים למקרה . כדאי לשאול את הילדים לשם מה הדמות של סבתא פורצת לרגע קט לתוך השיר ? אולי להבהיר את התפקיד של הדמות : להרחיק את הסיטואציה , לעשות אותה אפשרית , להזכיר שאנחנו מתבוננים מבחוץ ו לא באמת מבינים מה עובר על יוחאי שאיבד את אביו . פעילות 6 כדאי לחשוב עם הילדים למה ההערה " ) יוחאי הוא רק בן שלוש ( " נתונה בסוגריים . כדאי להרחיב על המבוכה של הילד הקטן מול ילדים גדולים , על סקרנותם הטבעית של ילדים בעניין המוות , על הקושי לתאר רגש , על הקושי שעלול להיות בכיתה מול הנושא . פעילות 7 סעיף א – ייתכן שיוחאי מנסה לבטא את העובדה שאביו , זכר אביו , תמיד אתו . כך הוא מגן על עצמו גם מפני ילדים גדולים ורעשנים . זאת בהתאמה למה שסבתא אמרה : " אבא של יוחאי תמיד יהיה אבא של יוחאי" . האמירה של יוחאי " אני אבא שלי" עשויה להיות ניסיון של הילד הקטן להבין את המשפט הזה , ול הזדהות עם אבא שלו . כמובן , כדאי להימנע מפרשנות אחת , כדאי להציע אותה לילדים לחשיבה ולעודד אותם להעלות אפשרויות נוספות . פעילות 8 מבחינה רגשית השאלה איננה פשוטה . התחושה העולה מן השיר היא תחוש ה של קרבה בין הילד לאביו המת , של נוכחות האב בתודעתו של הילד ושל היכולת של הילד לשמר בנפשו את זכר המת ולגייס אותו לטובת ביטחונו . מי שאיבד מישהו קרוב יכול אולי להזדהות עם יוחאי או " לא להרגיש לבד" כשהוא קורא על רגשות של אחר , שגם איבד מישהו קרוב , ועל ההתמודדויות עם שאלות של הסביבה , שאולי גם הוא חווה אותן . כאן כדאי להציע לילדים שתי אפשרויות : שיחה או כתיבה . יש ילדים שיעדיפו לא לדבר בעניין רגיש כל כך , בעיקר אם יש בו מבחינתם פן אישי , ויבחרו בכתיבה .
|
|