|
صفحة: 156
פעילות 8 חנצ'קה אמנם נשארה בבקרים יחידה בבית , והרגישה שהבית כולו לרשותה , " כמו מלכה ; " עם זאת , התוכן אינו תומך בתיאור החיובי של " כמו מלכה" . היא מתארת זחילה חרישית , הצצה בעד החלון , התבוננות חרישית במשחקי הילדים בחצר מרחוק ולחישות . כל אלה הם מצבים הכרוכים במתח , בפחד , בקנאה ו בתסכול . פעילות 9 עם הקריאה של קטע זה ( השלישי ) חשוב להראות שגם ממצוקות ומחיים קשים אפשר להיחלץ , לחזור לשגרה ולנהל חיים " רגילים" . אין הדבר מבטל או מפחית את הצלקות הפיזיות והנפשיות , את האובדן , את הזיכרונות הקשים , ובכל זאת היכולת לבחור בחיים היא עדות לכוחם של התקווה ושל כוחות הנפש . פעילות 55 כדאי לשוחח בכיתה על התואר " חסיד אומות העולם" , על המעשה האמיץ של משפחת סקוברונק ועל מעשים של גבורה ואצילות נפש שעשו חסידי אומות עולם אחרים . חשוב שהתלמידים יהיו מודעים לכך שאילו תפסו הגרמנים את חנצ'קה ואת אמה , הם היו מוציאים את שתי היהודיות להורג , והורגים גם את כל המשפחה שהחביאה אותן . הצעה להרחבת העבודה על השיח בכיתה הכרת סיפורים אישיים היא אחת הדרכים היעילות ללמוד היסטוריה , בעיקר כשמדובר בגיל הצעיר . מפגש עם י לדה אחת ומשפחה אחת יש בכוחו לעזור לילדים להתחיל להבין במעט את השואה . בעקבות זאת כדאי גם לשוחח מעט על הסוגה של סיפור שאיננו בדיון , אלא תיעוד אישי ( חנה גפרית סיפרה את סיפורה לנעמי מורגנשטרן , שהעלתה אותו על הכתב בגוף ראשון . ( אפשר להזמין את הילדים לדון בנושא מכמה זוויות : › מה נראה לילדים קשה יותר – להעלות על הכתב סיפור אמיתי או סיפור בדיוני ? ( תשובות אפשריות : בדיוני יותר קשה כי צריך דמיון עשיר ולא קל להמציא דמויות ועלילות , אמיתי יותר קשה כי החשיפה גדולה ולפעמים כואב להיזכר , ועוד ) › מה , לדעתם , הניע את חנה גפרית לספר את סיפורה האישי ? ( תשובות אפשריות : הרצון לחשוב מחדש ולהבין את מה שקרה לה , הרצון לספר גם לאחרים , כדי שלא ישכחו , ועוד ) › האם לעובדה שידעו שהסיפור הוא סיפור אמיתי היתה משמעות עבור הילדים ? האם בשל כך הסיפור מרגש או מסקרן יותר ? ( אולי יש לתלמידים דוגמאות לספרים אחרים שקראו ומבוססים על סיפור אמיתי , או דוגמאות לסרטים כאלו ( . שיר ללא שם ") אבא של יוחאי " ) מאת תרצה אתר מטרות ההוראה היבט ערכי – התבוננות בנושא השכול – אח ד מן ה נושאים המרכזי ים בחברה הישראלית ובתרבותה – דרך הפריזמה הספרותית .
|
|