|
صفحة: 16
הוראת לשון בהקשר בפרקי הספר יש עיסוק בהיבטים לשוניים של הטקסט , העולים באופן מזדמן מהטקסט . כמעט בכל פרק נשזרו פעילויות לשון , המחזקות את הידע הלשוני ומקנות העולות להם בעקבות קריאת סיפורים ושירים , לדוגמה : בפרק "אריה , דבורה ועוד חברים ; " בפרק " מה במודעה , " ? על מנת להבהיר את ההבדל בין דעה ועובדה , מקיימים התלמידים בכיתה שיחה אודות פרטים מסוימים המוזכרים במודעה . יש פעילויות בהם התלמידים עובדים בזוגות ומשוחחים ביניהם , למשל , בפרק " אריה , דבורה ועוד חברים . " שיחה לבירור סמנטי – בפרק " על כלבים וילדים " הילדים דנים בביטוי הרווח " הכלב הוא ידידו הטוב של האדם" ומקשרים זאת לשיר שקראו ; בפרק " אריה , פיל וחברים אחרים " התלמידים דנים במשמעות הכפולה של המילים " ידידים קטנים" ו"ידידים גדולים . " סיעור מוחין לקראת הכנת תוצר כתוב נערך בפרק "שעשועי מדע" – משוחחים בכיתה על חלקי הטקסט ש התלמידים יכתבו כפעילות המסכמת ( דיווח על ניסוי . ( גם בעקבות פעילויות שבהן התלמידים מתבקשים להביע את דעתם בכתב , רצוי לקיים לאחר מכן דיון בכיתה , ולחזק את מיומנויות השיח הדבור , כפי שמפורט בתת-פרק זה . למשל , בעקבות כתיבת התלמידים בפעילות 3 ג עמ' , 004 כרך שני ( פרק " אביב הגיע , פסח בא . ( " מטלות ארוכות טווח וקצרות טווח בהבעה בעל- פה ובכתב - יש בספרים מטלות לטווחים קצרים ומטלות לטווחים ארוכים . דוגמאות : בפרק "שעשועי מדע " התלמידים נדרשים לעשות ניסוי בהקשר להתייבשות כביסה – פעילות היכולה להימשך לאורך זמן מסוים מעבר לטווח המ ידי , לאחר מכן הם נדרשים לדווח על הניסוי . באותו הפרק התלמידים גם קוראים טקסטים על ניסויים שכבר נעשו ועושים פעילויות מידיות הנקשרות אליהם . בפרק " ברכות מכל הלב " התלמידים מתבקשים להכין ברכה למישהו שהם אוהבים במיוחד ( הם יכולים לכתוב , לצלם או להוסיף תמונות . ( באותו הפרק הם גם כותבים ברכות קצרות ממוקדות בנושא מסוי ם הנדרש מהם . דוגמ אות נוספות למשימות ארוכות טווח : בפרק " אפשר לומר ואפשר להגיד " ניתנת לתלמידים משימה לתשאל משפחה וחברים ולהשוות בין תשובותיהם של אלה .
|
|