|
صفحة: 119
בפיוט המנייה היא מאח ד עד שלושה-עשר , ובכל פעם , לאחר הצגת המספר החדש מונים לאחור את המספרים שכבר הוזכרו . פעילות – 1 התלמידים מתבקשים לפענח את הפריטים הנספרים בשיר . מקצתם , כגון " ארבע אימהות " , " שלושה אבות " ו" חמישה חומשי תורה " , מוכרים להם מלימודיהם בבית הספר , ו אחרים ידרשו מן הילדים חשיבה . למשל " : שמונה ימי מילה " – התלמידים יכולים לגלות את הקשר לברית מילה , ו הם יכולים לגייס לשם כך יד ע עולם . סביר להניח שכמה ילדים בכיתה נתקלו בברית במשפחתם ; " שבעה ימי שבתא – " ייתכן שהתלמידים יקשרו את המילה לשבת ( אפשר לומר משהו על האות אל"ף בסיום מילים בארמית , שהיא שפה עתיקה הקרובה לעברית ;( לאחר שכל קבוצה תמסור את ממצאיה , המורים ישלימו את החסר . פעילות – 2 לפני מתן תשובה אינטואיטיבית , הפנו את הילדים למבנה המצטבר של הפריטים בבתים השונים . ככל שמתקדמים במספרים - התוכן , ועמו השורות - רבים יותר . מכאן נובעת התשובה הנכונה לשאלה בפעילות זו . פעילות – 3 רוב שמות המספר בפיוט הם בזכר . שם המספר היחיד בנקבה הוא " ארבע , " והוא מצטרף ל"אימהות , " בצירוף " ארבע א י מהות . " פעילות – 4 פעילות זו עלולה להיות קשה לתלמידים מתקשים , לכן כדאי לבצע אותה בקבוצה , בכיתה . כל אחד מחברי הקבוצה יבחר מספר , יחבר את השורה המתאימה לו , יתאים לפי השורה את שם המספר המתאים ( בזכר או בנקבה , ( והקבוצה תשלים יחד את הכתיבה של השיר השלם . שימו לב , אין כאן צורך בחריזה , ואורך השורות רלבנטי רק אם רוצים להתאים את הטקסט למנגינת הפיוט . הפרק "ימים מיוחדים " ( עמוד 041 בספר הלימוד ) הנושא : שלושת הנושאים הראשונים בפרק עוסקים בזיכרון לאומי מנקודת מבט אישית של ילדים . הנושא הרביעי נקשר ליום ירושלים . הפרק מתאים למועדים : יום הזיכרון לשואה ולגבורה , יום הזיכרון לחללי צה"ל , יום העצמאות ויום ירושלים . בפרק שלושה שירים , אגדה אחת וטקסט מידעי . מטרו ת הוראת הפרק : ההיבט הערכי- חברתי – מטרתו של פרק זה לעסוק בארבעה נושאים הנוגעים לימים מיוחדים המצוינים בישראל ושהם נדבך חשוב בתרבות הישראלית והיהודית . הדוברים בשלושת השירים הם ילדים , עובדה המסייעת לקוראים הצעירים להתבונן במציאות קשה דרך עיני בני גילם . מפגש של תלמידי כיתה ב עם אירועים בתולדות העם והמדינה מחייב שיקול דעת הנוגע להיבטים אחדים : הידע המוקדם הנדרש להבנת אירועים היסטוריים גדולים , אופן ההגשה של המידע על אודות האירועים האלו לילדים צעירים ( שיר , סיפור , מידע , תמונות
|
|