|
صفحة: 114
הערות והצעות להוראת הפרק הסיפור " מה שעשה אבא שלי , " עבדו : עטרה אופק וריבה בן- נר פעילות – 1 מטרת השאלה לקבל מן הילדים את תגובתם הראשונית לסיפור כולו , כדי לראות אם הם עומדים על ההומור שבו . נושא ההומור מטופל בהמשך הפרק . פעילות – 6 ההומור ביצירה בנוי על שבירת ציפיות הקוראים : אין כל התאמה בין ההתרחשויות שאנו צופים לבין ההתרחשויות המתוארות בהמשך . ההתנהגות של הרשלה מעוררת את הפונדקאית ואותנו הקוראים לחשוב שהרשלה מאיים , ושאבא שלו עשה משהו מפחיד במצבים דומים . התשובה שהרשלה בסופו של דבר ענה לפונדקאית הפתיעה אותה ואותנו כקוראים , ולכן היא הומוריסטית ומשעשעת . הצעה לעסוק בצירוף "בכיליון עיניים" – כדאי לפרש את הצירוף ולבקש מן הילדים להכין רשימה של דברים שהם מחכים להם ב"כיליון עיניים . " הסיפור 'ג " וחא שואל קדרה , " עיבד : שלמה אבס פעילות – 2 אפשר להתאים את רמת העבודה לילדים . למתקשים אפשר לתת את המשפטים האלה , ולבקש מהם שישבצו אותם מתחת לאיורים המתאימים . 'ג . 0 וחא מקב ל קד רה מ השכ ן . 'ג . 4 וחא מחז יר את הקד רה ובתו כה ס יר קטן . 'ג . 3 וחא שו א ל שוב קד רה מ השכ ן . ( משפט זה פתור כדוגמה בספר ) . 2 השכ ן מבק ש מ ג'וחא את הקד רה בחזרה . 'ג . 5 וחא מ ש יב שא ם קד רה יכו לה ללדת ה יא יכו לה גם למות . פעילות – 5 ההומור נוצר משבירת ציפיות . אנו מצפים שמישהו יתנהג בדרך מסוימת למשל מצפים מאדם שצועד ברחוב שיצעד הלאה בקצב שבו התחיל . לפתע הוא נופל ואנחנו צוחקים . מדוע ? כיוון שהנפילה הפתיעה אותנו ושברה את הציפיות שלנו . בסיפור על ג'וחא רכיב אי -ההלימה בא לידי ביטוי ברמת ההגזמה והאבסורד . כל מצב הומוריסטי נמצא על גבי ציר שמתאר את הרצף של אי-ההתאמה : מתחיל ב"אי -התאמה , " עובר ל"הפתעה" ו"הגזמה" ויכול להגיע עד כדי " אבסורד . " פעילות – 7 אפשר לחלק לכל זוג שתי כרטיסיות , ולבקש מזוגות הילדים לכתוב על הכרטיסיות באותיות גדולות שניים מן המשפטים המצחיקים שהמציאו . אפשר להקים תערוכה של המשפטים המצחיקים בכיתה , ואולי גם לבחור את שלושת המשפטים המצחיקים ביותר ע"י קיום הצבעה בכיתה . 56 שלום , צ ' וקוטלר , פ . ) 1121 ( ' ההומור הלשוני – תיאוריה ומעשה . בתוך א ' זיו וא ' סובר ) עורכים , ) חשיבותה של אי -רצינות – קובץ מאמרים רב- תחומי בחקר ההומור ) עמודים . ) 128-149 ירושלים : הוצאת כרמל .
|
|