|
صفحة: 77
אם ניתן הדבר אפשר לדבר על העובדה שמידע המתאים לפרטים שונים השייכים לקבוצה יפורט במילון רק פעם אחת בערך המגדיר את הקבוצה ולא יופיע שוב בהגדרה של הפרט מתוכה . למשל , מידע לגבי מבנה הגוף של הנמלה , החרגול , החיפושית והצרצר יופיע רק בערך " חרק" ולא בכל אחד מהערכים של הפרטים . פעילות – 8 יישום של מה שנלמד : פנייה לערך נוסף במילון מתוך הנחה שהגדרתו תסייע במציאת תשובה לשאלה . פעילות – 9 האמירה בתחילת הפעילות מדגישה מאפיין מרכזי של החיפוש במילון : הערך במילון כתוב תמיד ביחיד . החיפוש של ערך ביחיד מובא כאן כדי להבהיר שלפעמים כדי לחפש מילה במילון צריך לשנות את צורתה ( למשל מרבים ליחיד . ( בהמשך לתרגול עקרון החיפוש , אפשר להציע לילדים להוסיף עוד דוגמאות משלהם ( למשל , מעולם הצומח : עצים , פרחים , פרות , גבעולים , עלים ) על- פי התבנית הנתונה : " את המידע על ..... מוצאים במילון בערך " ... המורים יכולים לתת את צורת היחיד או את צורת הרבים , והילדים ישלימו את המשפט . הדגש בפרק ה ינו על הטקסט המילוני . אפשר להרחיב את הפעילויות ולהוסיף להן עוד עקרונות של חיפוש במילון ( למשל , סדר אלפביתי חיצוני ופנימי , חיפוש פעלים במילון ) . הגדרה מילונית לערך 'מושבה' פעילות – 11 סעיף א – העיון בערך " מושבה " מפנה את תשומת הלב לתופעה מילונית שכיחה : ישנם ערכים שיש להם יותר מהסבר אחד . סעיף ב – את ההתאמה של ההסבר יגלה המשתמש בעיקר באמצעות ההקשר של המושג במשפט . מילים בתוך ההסבר רומזות על מידת ההתאמה שלו לטקסט . למשל , בהסבר של המושג ' מושבה' מופיעות המילים " בעלי חיים" ו"חרקים , " המצביעות על הקשר למושג " חרק" או למושג " נמלה , " ולכן זהו ההסבר המתאים במקרה הזה . הדוגמאות במילון מסייעות גם הן לבחירת ההסבר המתאים . אפשר לדבר עם הילדים על הקשר בין שני ההסברים של המושג " מושבה . " פעילות " לקראת סיום " פעילות – 1 המילון מוסר מידע גם על ביטויים וצירופים רווחים הקשורים למילה . הביטוי " עבודת נמלים" נשען על היכרות עם הנמלים הפועלות . אחרי שקוראים אילו תפקידים הן ממלאות אפשר להבין את הביטוי . אפשר שהילדים יתארו עבודות שאפשר לתאר אותן כ"עבודת נמלים . " אפשר להציע לילדים שיציירו עבודת נמלים כפשוטה או כדימוי . הילדים יכולים להמציא דימויים הקשורים לנמלה : קטנה כנמלה , צפוף כמו קן נמלים וכדומה .
|
|